Jeugd verslag Witviscursus

Op woensdag 11 mei was het eindelijk zover, de 1e dag van de witviscursus.

Eerst naar de winkel van  hengelsport centrum nijkerk voor maden die gesponsord werden door Martijn van de hengelsportzaak, waarvoor onze dank!!!!

We hadden ook van Evezet 10 zakken witvis lokvoer gekregen waarvoor ook onze hartelijke dank!!!

Ik had ook 2 vrijwilligers Antoine en Rien ter beschikking die ik ook wil bedanken voor hun inzet!

We gingen met zijn allen eerst aan de slag met theoretische les, daarna wat tuigjes maken, uitloden, eerst lekker een chipje erbij en een drankje en toen gingen we in de sloot recht tegenover de visburg vissen, maar wat een wind stond er toen.

Het was bijna niet te doen om hier de dobber goed in de gaten te houden en de tijd was ook wat kort, helaas hebben we toen geen vissen kunnen vangen.

Toen we terug kwamen hebben we nog een lekker ijsje gegeten en waren de ouders alweer aanwezig om hun pupillen op te komen halen. Maar wat hebben we een leuke tijd gehad samen.

Woensdag 18 mei was het de 2e cursusdag.

Weer naar de hengelsportzaak geweest om maden te halen en ook deze keer kregen we deze gesponsord door Martijn van hengelsport centrum nijkerk en we hadden nog voldoende lokvoer van Evezet om hier weer mee aan de slag te gaan. Rien van den Broek was weer aanwezig om mij te ondersteunen.

De kinderen kwamen om 14 uur aan en hebben we een nieuw tuigje gemaakt omdat we van deze keer op de grote plas gingen vissen omdat er terug aardig wat wind stond! Hiervoor moesten we wel een tuigje hebben met een zwaardere dobber en een langere lijn van wel 5 meter zo diep moesten we kunnen vissen. Terug wat theorie gekregen, hoe gaan we met de vis om, wat doen we met grote vis, wel of niet gebruik maken van landingsnet en of onthaakmat, hoe onthaken we een vis en nog veel meer weetjes kregen ze te horen.

Natuurlijk weer een zakje chips en wat snoep en een drankje en toen gingen we lekker vissen op Bert zijn karperplekje…

Helaas weer geen vis vandaag maar wel een hele gezellige, leuke en leerzame middag gehad met zijn allen.

Daarna gingen we nog een lekker patatje met een snackje eten waarvoor we Bert D. moeten bedanken voor het bakken van de heerlijke snackjes. Konden we ook gebruiken na het harde werken.

En toen zat ook alweer deze dag erop helaas!

Woensdag 25 mei was het alweer zover en kwamen de kinderen allemaal met veel zin naar de Visburg. Ik had weer hulp van Rien en mijn dochter Kirsten kwam vandaag ook meehelpen! Het was ook wel een spannende dag voor Wesley want die deed vandaag zijn examen omdat die de week hierna er niet bij kon zijn wegens een voetbaltoernooi.

We hebben omdat het weer wat winderig was besloten geen tuigje te maken en daarmee te wachten en met het lange tuigje van de week ervoor zijn we op de grote plas gaan vissen en jawel hoor, de 1ste vis kwam aan kant door Manual een mooie baars!!! Gefeliciteerd, want er volgde nog een 2e voor Manual, helaas was het verder stil.

Toen zijn we na een uurtje vissen naar binnen gegaan en na nog wat theorie en lekkers die Bert voor ons gebakken had weer gingen we aan de patat en deed Wesley zijn Theorie examen witvis.

En ja hoor, Wesley was met vlag en wimpel geslaagd en kreeg toen alles wat die gemaakt had en zijn vaste stok en koffertje plus een diploma mee naar huis. Nogmaals gefeliciteerd Wesley!!

En toen zat de dag er weer op en keken de andere kinderen er heel erg naar uit om een week later hun examen te kunnen doen.

Woensdag  1 juni onze laatste witviscursus is aangebroken helaas!

Zoals elke week eerst naar hengelsport centrum nijkerk maden halen die we opnieuw gesponsord kregen door Martijn. Hartelijk bedankt ook namens alle kinderen die ermee mogen vissen hebben.

We hebben eerst met zijn allen een tuigje gemaakt en dit moesten ze zoveel mogelijk alleen doen want het was tenslotte vandaag ook de examen dag en ja dan moet je het toch wel zelf doen allemaal. Weer een lekker voertje gemaakt van de gesponsorde zakken van Evezet en ook vandaag stelde het niet teleur want we hebben weer op de grote plas gevist en nu hebben 2 kinderen een baarsje gevangen, Manual en Ronald.

Ook kregen we weer lekkere snoepjes tussendoor met een drankje erbij. Ook willen we Henk bedanken omdat hij alle lekkers voor de kinderen gehaald had.

Weer was Rien erbij want ja het zou jammer zijn om de finale dag van de cursus te missen.

Weer heeft Bert D. voor ons lekker patat en snackjes gebakken en daar hebben we met zijn allen lekker van gesmuld, ondertussen brak het moment van de waarheid aan en gingen ze aan de slag met het theoretische examen. En ja hoor ook Jesper, Manual, Ronald en Lucas waren allemaal geslaagd. Ook hun kregen de kistjes, tuigjes en hengels mee naar huis en wie nog geen visvergunning had kreeg deze ook aangereikt.

Ze hebben genoten en sommige gaan mee naar de karpercursus  die begint op 8 juni en andere zie ik eind van het jaar terug bij de streetfish cursus.

Ik hoop dat jullie een leuke vistijd tegenmoet gaan jongens, heb een goede vangst en geniet ervan!!!